Islam Mementingkan Kasih Sayang

by - May 24, 2012

situasi 1

'eEEII,geli tengok kucing nie.kotor'...
dushhhh...mudah sungguh kaki itu menyepak kucing yang baru sahaja menjilat-jilat kakinya.Agaknya bagi dia kucing itu menganggu langkahnya.Terjelepok kucing itu di tanah.Pandangan kucing itu sayu.Walaupun kucing itu tidak mengatakan SAKIT LA!!!...tapi dari air muka nya jelas menunjukkan kekecewaan dengan sikap manusia...itu.

situasi 2
Seorang perempuan pelacur yang melihat seekor anjing yang amat kehausan.Lalu diberi kan air kepada anjing tersebut dengan menggunakan kasut nya.Kisah ini terjadi disebuah kawasan yang amat gersang.Saat itu, perempuan itu juga sedang kehausan..( ikuti kisah selanjutnya di sini..)

2 situasi yang berbeza.Yang manakah kite di golongkan agaknya?Dalam kehidupan seharian ini, kite terlalu menganggap mudah dengan orang sekeliling kite plus orang yang tidak mempunyai apa- apa kepentingan dengan diri kita.betul tak? malah kite akan hulurkan pertolongan pun kalau orang itu pernah tolong kite atau sebab die kawan kite kan kan kan.( di tujukan pada diri sendiri gak).erm, harap2 selepas ini betul kan persepsi ini..dan berubahlah ke arah kebaikan.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Kasihanilah mereka yang berada di bumi nescaya kamu akan dikasihi oleh mereka yang tinggal di langit”.
 
siapakah mereka yang tinggal di langit?:malaikat/bidadari/apa-apa sahaja ciptaan Allah di syurga

nak tak rase macam nie?kalau nak ..marilah kite berkasih sayang kerana Allah.Berebut lah peluang ini.

macam mana nak menunjukkan kasih sayang sesama makhluk Allah:
Ucapan dan kata-kata yang menggunakan perkataan yang manis dan bersopan.
Melalui sentuhan yang lemah lembut.
Melalui pujukan, pujian, penghargaan dan senyuman

Kasih sayang ini bukan sahaja kepada benda hidup sahaja ..jangan lupa kepada tumbuh-tumbuhan Mereka juga saling berkepentingan.Mereka memberikan OKSIGEN, dan kite menukarkannya dengan KARBON DIOKSIDA. Maha Hebat kuasa Allah.

bagi aku sendiri, untuk menunjukkan kasih sayang kite kepada sesama kite ni..contoh mcam blogwalking.kite kena saling mengenali dengan sejujurnya.( jangan tipu..dalam berblogwalking ), saling berkongsi ilmu... ( ilmu yang berfaedah la< xsuke gosip2 nie>) .selain dari menambahkan bilangan follower ( bukan itu yang sepatutnya dikejarkan )..tapi semakin ramai kite kenai orang semakin banyak ilmu yang kita perolehi malah semakin lebarlah ukhwah islamiah itu.HEBAT!!

~tamat~
solat dhuha ditinggalkan jangan
supaya hidup ini ada KAB BA RA KAB ALIF TA NUN

You May Also Like

6 comments

  1. Islam mmg menitik berat tntg kasih sayang . tak kira lah , manusia , binatang or alam semula jadi :)

    ReplyDelete
  2. kasih sayang itu anugerah Allah .. gunakan ia sebaik-baiknye ..

    ReplyDelete
  3. @ciksengeh :Dkasih syg itu tali,kasih syg penguat diri...lalala

    ReplyDelete