Jul 24, 2012

ini memang biasa atau memang pelik?

salam 4 ramadhan.Alhamdulilah,masih diberi kesempatan untuk menikmati bulan ini yang penuh ganjaran pahala.
semalam,selepas mengerjakan solat berjemaah dengan encik suami..sesuatu idea datang mencurah2 di fikiranku.Sengaja nak kongsikan dengan korang...maaflah..kalau tak berapa nak best.^______________~~
korang baca tajuk kali ini..mesti rase macam tak berapa nak faham kot kan..aku pun rase macam tak faham tetapi aku cube untuk faham(hihihih)

mari lah kite renungi sejenak tentang diri kita yang terlalu biasa melakukannya..



  • masa bulan ramadhan..kite boleh hafal waktu untuk solat terutamnya solat maghrib(mesti wajib tahu punyer kan.)
  • waktu bulan ramadhan,kite boleh bangun di awal pagi.Untuk si isteri pasti bangun lebih awal untuk menyediakn juadah bersahur.
  • orang kata,masa bulan puasa ini lah kite boleh berjimat duit belanja..tapi kenapa masa pergi bazar ramdhan,kite membeli seperti macam tak jumpa makanan 10 hari?
  • menjadi kebiasaan,kite lebih memilih untuk mendengar lagu raya disaat bulan ramadhan masih ada dari mendengar lagu2 nasyid berkenaan ramadhan ...
  • di awal ramdhan.penuh masjid dengan jemaah untuk solat terawih..tetapi kenapa masa dihujung ramadhan semakin berkurang jemaah?
  • kite akan berkeluh kesah saat ramadhan datang kerana ia akan membantutkan segala aktiviti biasa yang kite buat pada bulan2 lain
  • kite mampu membaca alquran ..sampai berhelai-helai muka surat malah habis 1-2 juzuk dalam 1 hari ketika berpuasa namun kenapa masa di bulan biasa kite susah lah sangat ..nak bukak alquran?
  • pada bulan ramdhan dan syawal..anak2 yatim dirai dengan pelbagai aktiviti seperti majlis berbuka puasa,duit raya dsb ..namun kenapa pada bulan2 biasa kite seolah mengabaikan mereka?
  • anda berpuasa namun anda berbuka dari sumber yang haram(nauzubillah)
  • anda berpuasa namun tidak solat?anda berpuasa namun masih mengata keaiban orang lain?anda berpuasa selama 30 hari namun kenapa masih tiada perubahan selepas ramadhan?
  • anda berpuasa tetapi berbuka puasa dengan si kekasih hati(nampak biasa tapi..renungi di sebaliknya)
  • anda berbuka puasa sehingga tidur kekenyangan..tertinggal solat maghrib/lewat mengerjakan solat 
  • di siang hari,anda lemah ..seakan tidak bermaya..kerana memberi alasan(aku sedang berpuasa)
  • Ramadhan yang datang silih berganti namun anda menganggap ia adalah bulan membebankan ..namun sebenarnya terselit 1001 keberkatan.(special gift from Allah to us)
  • dengan berpuasa ..kite boleh mendidik diri kite untuk menjadi lebih sabar namun kenapa sifat mahmudah itu seolah tiada langsung dalam diri kite?
  • pada bulan ramadhan kite boleh TADARUS..tapi kenapa kite memilih untuk TIDOTERUS?
  • Marilah kite membetulkan niat anak2 kite yang baru nak belajar berpuasa,jangan kite ajar mereka bahawa ada ganajaran dengan berpuasa.contohnya:1 hari puasa RM5.Didiklah mereka berpuasa kerana Allah swt.
  • orang yang merindui ramadhan akan menangis saat ramadhan pergi (insyaAllah moga kite tergolong dalam golongan ini..bimbang masihkah ada ramadhan untuk kite lagi?)
  • kite mengambil mudah untuk bangun sahur.** tak bangun pun tak pe**.(tahukah kalian semua..sahur adalah membezakan puasa kite dengan orang yahudi)
  • kite berpuasa namun apa yang kite dapat..di akhirnya..cuma LAPAR DAN DAHAGA...sia2sialah puasa kite itu.
  • bagi wanita di luar sana,anda berpuasa namun aurat masih terbuka(bagaimana dengan pahala puasa anda agaknya?)
  • di bulan ramadhan inilah,kite perlu mencari seberapa banyak kebaikan namun kenapa semakin banyak orang lalai mencari kemurkaan Allah(maksiat semakin berleluasa..)

mari kite hayati bait lirik lagu ini:
Ahlan wa sahlan, marhaban
Ahlan wa sahlan, ya Ramadhan
Ahlan wa sahlan, marhaban
Ahlan wa sahlan, ya Ramadhan
Ramadhan menjelma lagi
Menghimpun Rahmat dan Maghfirah
Bertambah keberkatannya
dengan amal ibadah
Diri tunduk keinsafan
dan rasa berdosa
Bulan kemuliaan yang dikurniakan ini
Usah biarkan berkatnya
berlalu sia-sia saja
Ia hadir bagai air bah
membasuh daki dunia
Sambutlah Ramadhan dengan jiwa terbuka
seperti ketibaan orang yang kita cinta
Dengan ucapan
Ahlan Wa Sahlan Marhaban Ya Ramadhan
Hati gembira pintu terbuka
Rahmat Allah Yang maha Besar
Kita beroleh mutiara hikmah Al-Quran
Lantas dibelenggu nafsu dan syaitan
Didatangkan pula Lailatul Qadar
Pengorbanan yang dibuat balasannya syurga
Ahlan Wasahlan ya Ramadhan...
 minta maaf di atas perkongsian ini..aku hanya ingin menginggatkan diri ku sendiri..yang terlalu cepat lupa dan lemah..moga bermanfaat utk kite semua.
Share with the world:

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Designed by Beautifully Chaotic