perkongsian untuk hari ini

by - July 04, 2012

kite sering kali mudah mengungkapkan rasa tidak puas hati terhadap kelakuan seseorang.Malah,ia menjadi lebih teruk kalau kite sebarkan keburukan mahupun kesalahan seseorang itu kepada orang lain.Mungkin niat kite hanya untuk BERKONGSI..namun sedar kah kite secara tidak langsung ia telah membuka keaiban seseorang itu.Dan yang lebih parah lagi apabila kisah tentang keburukan seseorang itu tersebar hingga menyebabkan seseorang itu jadi malu terrramat sangat untuk berhadapan dengan orang lain.Maka inilah kesannya dan kenapa Allah telah melarang sekeras-kerasnya kite membuka keaiban orang lain.

CUBE KITE RENUNGKAN SEJENAK:
kite banyak melakukan kesalahan dan kesilapan terutamanya kepada Allah.Kite sebagai hamba belum tentu cukup sempurna dalam menjalankan tugas sebagai khalifah dimuka bumi ini.Belum cukup sempurna dalam menjalankan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya.Namun,pernah kah sekali Allah membuka keaiban kite itu ..kepada orang lain?pernahker..?dan sejujurnya memang tidak pernah.Malah Allah Maha pengasih kepada hamba2Nya dengan memberi peluang untuk manusia itu bertaubat kepada Nya.Allah menegur setiap kesalahan hambaNya dengan pelbagai cara.Adakalanya, setiap kesalahan hambanya diuji dengan penyakit, kemiskinan, kesedihan dan banyak lagi.Wah..HEBATNYA KASIH SAYANG ALLAH.

sEDIkit luAhan dari aku:
aku akui aku banyak salah dan pernah membuat kesalahan.NAMUN,aku memerlukan seseorang yang dapat menginggatkan aku sekiranya aku salah,menyedarkan aku disaat aku leka, membangunkan aku dari lalai dari menginggati Allah..Namun seseorang yang ku perlukan itu bukan lah seseorang yang perlu menyergah aku dikala aku membuat kesilapan berulang kali,yang aku perlukan adalah seseorang yang sangat setia untuk membimbing aku dikala aku memang nak melakukan perubahan.Dah memang sifatnya manusia,sering kali perlu diingatkan...^^
Ya Allah,ampunkanlah aku sekiranya aku menzalimi diri ku sendiri dan orang lain

You May Also Like

14 comments

  1. Salam jiah...aib orang jagn kita dedahkan sbb di akhirat nnti Allah akn bukak aib kita lak...dedah aib orang ni sebenarnya MENGUMPAT...kita jgn pndang lekeh pd orang yg melakukan dosa, kerna pengakhiran hidup dia boleh jadi lebih baik dr kita..kita yg kononya baik ini, belum tntu mati dalm husnul khatimah....sama2 kita doakn kita istiqamh, dan mati dlm iman: Entry Terbaru : Dunia Nafsi-Nafsi

    ReplyDelete
  2. nice entry... :)

    deqla nk tanya ni.. kalo jia buat tutorial kan, mmg x nmpk ke kod tutorial bila kite preview?? atau nnti dah publish baru nmpk? deqla nk buat tutorial ni..

    ReplyDelete
  3. cikgu slalu pesan dulu, jangan buka aib orang, nanti Allah buka aib kite pula.. Nauzubillah..minta di jauhkan..

    ReplyDelete
  4. tibe2 teringat kt ustazah mase form 3.
    dia selalu citer pasal aib nie :)

    ReplyDelete
  5. @SuFi HarakiTERIMA kasih sufi.SUPERB PERINGATAN YANG BAGUS.takut2 kalau kite ada buat secr sedar ..atau tidak..

    ReplyDelete
  6. @Deqla manjewmksudnya mcm letak..kod ke?mf sy blur sket nie.hihihi

    ReplyDelete
  7. @Anis Nisabetul3..sokong.tpi itu lah mulut ni kadang2 terlebey ramah pulak kan kan..itu yg duk nak cite hal orang jer

    ReplyDelete
  8. @Cik Rongokshihihih..teringat zaman sekolah kan kan kan

    ReplyDelete
  9. yup, nk letak kod html tu la.. apsal bila preview kod tu yg x kuar? atau kena publish baru nmpk kat blog?

    ReplyDelete
  10. @Deqla manjewoowh..kalu nk letak kod tersebut kena paste kan kat edit html dulu..t bile klik compose..akan keluar lah semua kod yang kite letk tadi tu...

    ReplyDelete
  11. ye.. yg tu deqla tahu..tp kalo deqla cuba preview x nmpk la code2 tu...pelik...

    ReplyDelete
  12. bukan takat x nmpk masa preview la.. kat compose pun x nmpk..kenapa jadi cam tu?

    ReplyDelete