MUHASABAH:Ada lagi yang lebih susah

by - July 17, 2013


Jika saat ini kite meraskan bahawa kite lah insan paling malang tapi ada lagi yang lebih jauh menderita dari kite.
Sangat menyentuh hati dan perasaan pabila kanak-kanak yang tidak mengerti apa-apa terpaksa belajar untuk hidup susah dan kelaparan sepanjang hari.Boleh dikatakan mereka seolah berpuasa sepanjang tahun.Nah!kite yang hanya berpuasa pada bulan Ramadhan pun dah rasa berat..inikan mereka yang diuji dengan kelaparan malah kebuluran .Allahhu..
Bukan mereka sahaja yang diuji malah kite juga turut diuji iaitu samada kite sudi untuk menolong atau hanya ishk..ishkk..kesian nya mereka (tanpa kite berbuat sesuatu kepada mereka)

marilah kite menyumbang walaupun sedikit ..dan tidak perlu kite mengatakan tunggu aku kaya nanti baru aku derma lah.(buang sikap demikian kerana mengikut sabda Nabi Muhammad saw>>

Dari Anas bin Malik , ia berkata : Rasulullah SAW bersabda “ Hendaklah kalian bersedekah, kerana sesungguhnya sedekah itu merupakan tirai penyelamat kalian dari api neraka .”
 Hikmah bersedekah:

Dari Amr bin Auf, ia berkata : Rasulullah SAW bersabda “ Sesungguhnya sedekah seorang Muslim itu akan memanjang umurnya; dan mencegah dirinya dari kematian yang buruk; serta Allah jadikan dia sebagai penghapus dosa, kesombongan dan keangkuhan .” ( HR Thabrani )

Besarnya ganjaran bagi orang yang suke bersedekah:

Sehubungan dengan itu, “Al-Yateem Sponsorshipadalah satu program yang membolehkan anda untuk membantu anak yatim bagi mendapat masa depan yang lebih sempurna.

jom muhasabah diri sat>>


kite perlu bersyukur dengan apa yang kite ada sekarang.

 Mari lah kite mebantu mereka yang memerlukan

You May Also Like

7 comments

  1. sebab tu la bersederhana itu perlu kan...jieha

    ReplyDelete
  2. sedekah pd yg lebih memerlukan.
    "tangan di atas lebih baik dr tangan di bwah." :)

    ReplyDelete
  3. betul3... cuma bila bersedekah perlulah disembunyikan... :)

    ReplyDelete
  4. dtg bw sini..
    mohon jasa baik utk review post ni kejap.
    Semoga Allah balas jasa baik anda :')
    http://edaeri.blogspot.com/2013/07/review-sambil-berdoa-please.html

    ReplyDelete
  5. 2 la selalu iman cakapdgn diri sendiri kalau ada musibah dan dugaan yg menimpa, sslu iman ckp mcm ni

    " ingt sikit man, ini dugaan allah cuit sikit je.ko xtau yg kat luar 2 lagi hebat dugaannya"

    ReplyDelete
  6. tangan yang memberi adalah lebih baik dari tangan yang menerima :)

    ReplyDelete