MUHASABAH:Mendung tidak selamanya

by - October 24, 2013

 "Kesusahan adalah guru yang terbaik "

Bila kamu miskin. Berjodoh pula dengan pasangan yang miskin. Jangan risau takut hidup makin susah.

Cuba fikir positif.

Mula hidup susah payah dengan pasangan. Susah. Tak cukup duit. Tapi tempuh dan jalani bersama-sama. Berperingkat-peringkat. Katalah 10 tahun pertama hidup susah, kemudian berkat usaha bersama dan yakin pada rezeki Allah, 10 tahun yang berikutnya hidup senang sedikit.

Suatu hari nanti, bila duduk bersama dengan pasangan imbas balik masa zaman-zaman susah dulu. Bila tengok kerusi perabot, peti sejuk atau dapur yang ada di rumah kita tu, maka keluarlah soalan yang lebih kurang macam ni,

"Ingat tak lagi kali pertama kita nak beli ni?"

Susah. Miskin. Takde duit.
Tapi percayalah.
Fasa susah dan senang tu. Lebih manis dikenang.
Diingati sampai bila-bila
#copypaste

yakini lah dengan Firman Allah dalam surah ALAM NASYRAH:


dalam surah ini Allah seolah memujuk hambaNya supaya bersabar di atas ujian yang menimpa.


1.Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?,

2.Dan Kami telah menghilangkan dari padamu bebanmu, yang memberatkan punggungmu?

3.Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu.

4.Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,

5.sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.

6.Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain,

7.dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.


JOM START HUSNOZON (Berprasangka baik)DAN LA TAHZAN(jangan bersedih)..:)


You May Also Like

3 comments

  1. klu saya nk buat tempahan header n footer, camne caranya ye?

    ReplyDelete
  2. setuju dgn Jia..biar susah dahulu..lama2 nanti rezeki akan datang..insyaallah..:)

    ReplyDelete