Jul 31, 2013

Telaga Biru TV : Doa dalam 10 Ramadhan terakhir

           
                                 

                    

#muhasabah


Ramadhan Give Away




Dari 25/7/2013 sampai 31/7/2013. Winner will be announced on 1/8/2013

PESANAN:daripada Dr Hamid Arshad




>>> Peringatan untuk semua yg sedang berusaha untuk mendapat zuriat, beberapa malam terakhir ramadan ini, insyaallah doa kita akan dimakbulkan Allah SWT, banyak baca quran, berzikir, bersedekah , berbakti kepada ibu bapa , anak yatim, orang miskin, beri makan untuk orang berbuka puasa, cakap yg baik2 dan bersopan santun dalam segala urusan. Insyaallah lepas raya nanti kita akn lihat ramai yang hamil dengan keberkatan Allah <<<<


Jul 29, 2013

Hadiah dari Allah

10 malam terakhir Ramadhan - malam Qadar
                                            
Dari Aisyah r.a., katanya: "Nabi s.a.w., biasanya apabila tiba sepuluh (yg akhir daripada bulan Ramadhan), beliau ikatkan sarungnya erat-2, beliau berjaga-jaga malamnya dan beliau bangunkan keluarganya." -Sahih Bukhari jilid II, no.966

Dari Aisyah r.a., katanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Bersiap-siaplah untuk mendapatkan malam Qadar itu pada bilangan ganjil daripada sepuluh yg terakhir dari bulan Ramadhan." - Sahih Bukhari jilid II, no.994

Dari Ibn Abbas r.a., katanya Nabi s.a.w. bersabda: "Carilah malam Qadar itu pada sepuluh yg terakhir dari bulan Ramadhan. Malam Qadar itu berada pada hari kesembilan, tujuh atau lima yg terakhir (dari bulan itu)." - Sahih Bukhari jilid II, no.995

Daripada Ibn Abbas r.a., Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: "Ia satu malam yg tenang, lapang, luas tiada batasan. Tidak panas dan tidak sejuk. Di waktu paginya matahari muncul dengan merah yg lemah." -riwayat Abu Daud al-Toyalisa

*Malam al-Qadar atau lebih dikenali sebagai Lailatul Qadar adalah malam yg lebih baik daripada seribu malam kerana pada malam tersebut Al-Quran diturunkan. "Bulan Ramadhan yg padanya diturunkan Al-Quran pertunjuk kepada manusia.." (Al-Baqarah:185), 'Sesungguhnya telah kami turunkan Al-Quran itu pada malam al-Qadar." (Al-Qadr:1)

-Moga manfaatkan 10 malam terakhir ini dengan melipat gandakan amalan kita-




MUHASABAH:Untuk para niqabis


Bismillah. Suatu masa dahulu, saya pernah taksub dengan ideologi berniqab tanpa terlebih dahulu mengkaji apa sebenarnya yang tersirat di sebalik amalan tersebut. Suatu kali, saya pernah ditegur oleh seorang adik, “Wah, pakai purdah, tapi baju colourful, ni gerenti orang Malaysia ni.”

Terpukul. Memang amat terpukul. Lalu kerana terpukul itulah saya mula mengkaji dan mencari ilmu mengenainya. Hari ini, di dalam negara saya sendiri iaitu Malaysia, saya lihat ramai perempuan yang mula berniqab. Tetapi, saya agak keliru dengan konsep yang dibawa.

Wajahnya tertutup rapi. Tetapi pakaiannya walaupun jubah, walaupun berwarna hitam, masih ada liplap-liplap, masih ada bling-bling, masih ada bunga-bunga. Bila saya fikirkan semula, tafsiran bagi pakaian yang seperti itu sebenarnya adalah, "SAYA MALU DAN MERASA MURAH SEKALI ANDAI WAJAH SAYA MENJADI TATAPAN ORANG, TETAPI SAYA TIDAK KISAH KALAU PERHIASAN DAN PAKAIAN PADA BADAN SAYA DILIHAT ORANG BAHKAN LEBIH SERONOK KALAU DIPUJI."

Apakah betul itu sebenarnya konsep berniqab sepertimana yang dibawa oleh ummul mukminin kita?

Bagi diri saya yang tiada ilmu ini, saya memandang perbuatan memakai tudung, menutup aurat serta memakai niqab itu fungsinya bukanlah sekadar untuk 'menutup' sahaja. Signifikan utamanya adalah jauh lebih besar daripada itu. Ia sebenarnya adalah sebuah latihan untuk hati kita, untuk menundukkan nafsu orang-orang perempuan yang sememangnya amat suka dipandang dan dipuji. Ia mengajar kita bagaimana untuk bersederhana dan merendah diri.

Kerana itulah pentingnya pemilihan warna dan perhiasan yang terdapat pada diri seseorang perempuan itu. Saya suka memetik kata-kata ulamak ini, “Seorang perempuan itu, sebaik-baiknya apabila ia turun ke tengah-tengah orang ramai, orang tidak perasanpun akan kehadirannya di situ (lantaran sederhananya pakaian serta perhiasan pada dirinya.)”

Sebab itulah bagi saya, kalaulah di dalam hati saya masih lagi ada keinginan untuk berhias dan dipuji orang, “Lawalah maskara awak”, “Eh cantiknya manik-manik pada jubah awak ni”, ataupun “Wow, beg tangan Gucci ke tu?” itu membawa maksud, masih terlalu jauh lagi perjalanan mujahadah hati saya. Dan kerana itulah juga saya fikir, saya perlu mengambil masa berfikir sedalam-dalamnya sebelum mengambil keputusan untuk menjadi niqabis sepenuh masa.

Kerana niqab bukanlah tentang menyembunyikan wajah. Ia sebenarnya tentang menyembunyikan ‘hati’.

Adakalanya, saya lebih menghormati perempuan yang tidak berniqab tetapi pakaiannya cuma sederhana, warnanya tidak membuat orang memuji-mujinya dan perhiasannya tidak pula membuat orang terteleng-teleng memandangnya. Hatinya rendah, tidak berkehendak kepada pujian mahupun pandangan orang, baik dari lelaki mahupun perempuan. Memandang kepadanya sahajapun, hati kita turut merasa rendah dan insaf, tidak langsung menimbulkan keinginan di hati untuk kelihatan lebih cantik. Istimewa dan mahalnya perempuan seperti ini, kerana cantiknya disimpan elok-elok, hanyalah buat tatapan seorang insan yang bernama suami sahaja.

Saya tidak kisah andainya ada yang tidak bersetuju dengan pandangan saya ini. Kerana saya berbicara ini sambil membayangkan bagaimanalah sekiranya ummul mukminin masih ada bersama-sama dengan kita pada hari ini. Maafkan saya, andai saya telah mengguris hati sesiapa.

Segala yang baik itu datangnya daripada Allah. Dan yang tidak baik itu datang daripada kejahilan diri saya sendiri.

#COPY PASTE

luaha dari aku sendiri:

memang wanita yang memang niqab ini akan dipandang pelik oleh sesetengah masyarakat malah ada juga yang mengagumi mereka ini.Tetapi berbalik kepada niat kite berniqab.Jangan rosakkan nilai niqab itu dengan kesilapan di atas kejahilan kite sendiri.Bagi aku, memakai niqab ini adalah 1 proses mendidik jiwa untuk merasa rendah diri bukan untuk perhatian dan tatapan manusia diluar sana.Berniqab bukan untuk berhias tetapi untuk menutup hati terutamanya.Marilah kite berserdahana dalam berpakaian..insyaAllah

Topup Giveaway by Nur Nabilah

Assalamualaikum
Topup Giveaway by Nur Nabilah

Klik banner untuk join!!

Topup giveaway ini dianjurkan oleh Nur Nabilah. Hadiah-hadiah disponsor oleh Najihah , Izyan , Asma , Najwa , Na'na , Adila , Amalyna , Hidayah , Ezzatie , Ryna , Ierah dan Wawa. Sebanyak 19 topup yang bernilai RM113 kesemuanya untuk dimenangi!! Jom join giveaway ini.

penguna celcom dan maxis:D

Jul 27, 2013

Rahsia Sujud Di Dalam Solat



Tahukah kita solat 5 KALI sehari iaitu 17 RAKAAT telah berlaku 34 kali SUJUD. Di dalamnya terdapat 1001 hikmah yang terkandung. Antaranya:-

Seorang ahli Sains saraf otak Amerika, Dr. Fidelma O’leary mendakwa bahawa beberapa saraf di otak manusia tidak boleh dialiri oleh darah dari jantung kerana posisi jantung yang berada di dada tidak cukup kuat untuk menampung pembawaannya ke otak manusia. Padahal otak amat memerlukan oksigen dan bekalan darah yang mencukupi supaya dapat berfungsi secara normal. Beliau mengkaji dari tempoh masa yang lama untuk mencari jawapan. Dikaji dengan lebih serius akhirnya dia perolehi jawapan bahawa darah akan mengalir setiap inci ke otak manusia secara sempurna ketika seseorang itu melakukan sujud seperti yang dilakukan oleh orang-orang Islam dalam solat. Bila perkara ini berlaku,maka otak dapat bekalan darah dan oksigen yang mencukupi lalu dapatlah menghindarkan pelbagai jenis penyakit seperti stress, migraine, stroke , menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti kita (terutama ketika sujud waktu solat Subuh). Juga boleh membaiki posisi anak dalam kandungan rahim…dll.

Paling HEBAT lagi maka dia memeluk Islam…hebat tak kuasa SUJUD?

Sebenarnya:-

1. SUJUD PERTAMA tanda TAAT (PERINTAH ALLAH)
2. SUJUD KEDUA tanda SYUKUR (HAMBA KEPADA ALLAH)


Dalam khutbah Ramadhan Nabi s.a.w bersabda:,
Punggung-punggung kalian sudah berat menanggung dosa-dosa kalian. Ringankan lah beban kalian dengan memperbanyakkan sujud.


“Hendaklah kamu bersujud kepada Allah kerana sungguh tiada sekali engkau bersujud melainkan dengannya Allah mengangkat satu darjat dan menghapuskan satu dosa (kesalahan) darimu” ,(HR Muslim)

Firman Allah SWT yang bermaksud:-

” Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar” (Surah Al-Ankabut ayat:45)

Dari Sudut Tasawuf

Sujud adalah waktu di mana seorang hamba itu paling hampir dengan Penciptanya. Pergerakan sujud itu secara lahirnya telah menunjukkan “rasa menghina dirinya” seseorang hamba itu di depan Tuhannya di dalam keadaan menyerah diri, pasrah, berikrar dan mengaku bahawa“Ya Allah hanya Engkaulah Tuhan yang layak disembah, ditakuti, dicintai dan hanya pada-Mu sahajalah tempat berserah dan memohon pertolongan”.

Seorang sahabat Nabi SAW iaitu Huzaifah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:-“Tiadalah keadaan seorang hamba yang paling disukai oleh Allah daripada Dia melihat hamba-Nya itu di dalam keadaan bersujud, dengan meletakkan mukanya di tanah
( sebagai tamsilan tunduk, pasrah dan rasa hina seorang hamba kepada Allah)”. (Hadis Riwayat Imam Tabrani).

Firman Allah SWT yang bermaksud:- ” Sesungguhnya orang-orang yang beriman dengan ayat Kami ialah orang yang apabila diperingatkan dengan ayat-ayat Kami mereka menyungkur sujud dan bertasbih serta memuji Tuhan dan mereka tidak menyombongkan diri” (Surah As-Sajadah ayat 15).

Sujud bererti seseorang itu telah meletakkan wajahnya ditempat yang paling rendah di atas tanah ini bermakna ia telah meletakkan seluruh dirinya di atas tanah, mengingatkan dirinya terhadap punca asal kejadian manusia itu dari tanah dan mengembalikan dirinya kepada tanah. Apabila ia telah sanggup menghantar dahinya dan juga dirinya ke tempat yang hina maka tidak mungkin ia akan bersikap sombong lagi terhadap Allah yang menciptakan dirinya dari tanah itu.

Maka setiap kali sujud sewajarnya seseorang itu sentiasa ia mengingati akan mati, apabila ia ingat akan mati maka terasa seolah-olah bahawa solatnya itu sebagai solat penghabisan kerana ia akan menghantarkan dirinya ke tanah. Ia merasakan bahawa setiap kali ia sujud seolah-olah ia tidak akan bangun lagi. Sedangkan kematian itu merupakan pintu bagi seseorang memasuki gerbang akhirat.

Dalam keadaan demikian maka hati akan merasa gerun dan merasai kebesaran Allah dan ketika itulah ia membaharui lagi di dalam hatinya untuk mensucikan Zat Allah Yang Maha Tinggi disamping lidah tidak bertulang mengucapkan, “Subhana Rabbial- A’la wa-Bihamdih”.

P/S: Islam itu kan indah.. solat itu sempurnakan dan berikan kebaikan kepada Hambanya zahir dan batin. Bila kita sempurnakan hak Allah (solat) , Dia akan menyempurnakan hak kita sebagai hamba (hikmah dan kebaikan ) Konsep GIVE AND TAKE
#copypaste

Jul 25, 2013

Full edit blog layla


alhamdulilah siap sudah 1 blog buat leyla

terima kasih tak terhingga kerana sudi menempah full edit blog dari akak.

harap sangat awak berpuas hati

jom semua kite terjah blog beliau

Jul 24, 2013

VIDEO:Empunya Suara Azan




#SEJUK HATI MENDENGARNYA

Jul 23, 2013

VIDEO:Rabbi Zidni

                            


                          

#zikir terapi 2 dari Hafiz hamidun(versi melayu klasik)sedap...

Rabbi Zidni Ilman Nafi'a Wa Wa Fiqli Amalam Maqbula Wa Habli Rizqan Wasi'a Wa Tub'alayya Taubatan Nasuha Allah Allah Ya Allahu Ya Allah Ya Allahu Ya Allah Ya Allahu Ya Allah Tuhan Berikan Ilmu Yang Berguna Dan Taubatku Taubat Yang Sesungguhnya


Pre Raya GiveAway By Adam Faiz


Pre Raya GiveAway By Adam Faiz bermula pada hari ini,22 Julai 2013,iaitu tepat  jam 12.00 malam sehingga 12.00 malam,30 Julai 2013.Semua Dijemput join.

Syarat-syaratnya:
  1. Terbuka kepada semua blogger yang bermastautin di Malaysia sahaja
  2. Follow blog Adam Faiz,Add Google+AdamFaiz dan Like fanpage di sidebar
  3. Klik semua simbol-simbol ini sehinggah habis loading : ❤❤❤❤
  4. Wajib follow blog,like fanpage,dan klik iklan para sponsor
  5. Buat entri yang bertajuk "Pre Raya GiveAway By Adam Faiz"
  6. Copy Coding yang disediakan dan paste ke dalam ruangan HTML dan Publish entri
  7. Tinggalkan URL entri anda ke ruangan komen entri ini sahaja
Senarai Sponsor:
  1. TGLSC| Follow blog| like:
  2. LD| Follow blog|like:
  3. STL| Follow blog|Like:
  4. SG|Follow blog| Klik iklan: | Like:
  5. DNT|Like:
  6. NFHBG|Like:
  7. CAM|Like:
Senarai Hadiah:
  1. 1x Dress Tajaan NFHBG
  2. 1x Blouse Tajaan NFHBG
  3. 1x fishtail Dress Tajaan DNT
  4. 1x Tudung tajaan DNT
  5. 10x lipstik jenama MAC tajaan DNT
  6. 3x Kuih Raya tajaan DNT
  7. 1x Shawl tajaan SG
  8. 1x Inner Bunga tajaan SG
  9. 1x Shawl Marya tajaan STL
  10. 1x Shawl Safeeya Tajaan STL
  11. 1x Cotton Tote bag tajaan TGLSC
  12. 1x Cotton Wallet Tajaan TGLSC
  13. 2x Pre inked stamp keychain tajaan LD
  14. 2x Oreo Chocolate tajaan CAM
Pemilihan Pemenang:
  1. Peserta yang mematuhi syarat 1 hingga 7 di atas
  2. Top refferal  bakal memenangi Dress tajaan NFHBG
  3. Random.org
JOM SUPPORT ADAM FAIZ,JOIN GIVEAWAY NI DENGAN KLIK BANNER KAT ATAS



Jul 22, 2013

KELAKAR:Siapa yang faham?




#comel je...:D

Video:Aksi kanak-kanak bila berpuasa



so cute

aksi budak ni bila berpuasa tapi ada makanan  best depan mate.


LUAHAN:untuk mereka yang telah berkahwin tetapi masih belum dikurniakan zuriat~


Bismillah...

1) Alhamdulillah...saya ingin katakan...bersangka baiklah pada Allah..bersangka baiklah pada Allah...bersangka baiklah pada Allah...

2) Allah Maha Baik....

3) Buatlah sujud syukur(google cara buat sujud syukur)& syukurlah kerana masih belum diberikan anak. Nabi pesan formula untuk ditambahkan nikmat adalah "Bilamana kamu diberikan nikmat yang sedikit, kamu bersyukur, maka Allah akan tambahkan nikmat itu"

4) Mengapa Dia masih belum beri anak? Jangan membuat jawapan-jawapan sendiri. Tapi jawapannya hanya satu-KERANA DIA MAHA BAIK!

5) Jangan fokus kenapa masih tak diberikan anak, tetapi fokuslah untuk hidup dalam sentiasa memuji Allah tanpa henti 24jam/7 hari/siang malam

6) Buang semua perasaan sedih

7) Berlapang dada & senyum selalu

Jadilah insan paling bahagia tanpa anak..Kerana itu kehendak Allah yang menciptakan kita~Siapa kita untuk melawan kehendak Allah?

9) Atas segala usaha & doa,DIA masih memilih kita untuk tidak dikurniakan anak. Sungguh DIA MAHA TAHU apa yang terbaik buat kita pada saat & ketika ini

10) Usah kita bimbang dan risau hidup tanpa zuriat, atau putus keturunan

11) Usah merungut mengapa sampai sekarang belum dapat anak kerana itu bermakna kita komplen Allah

12) Teruskan usaha bersungguh-sungguh & jangan jemu selagi kita mampu & mahu

13) Tiap kali 'bersama', 'bersama' dengan penuh rasa ghairah & cinta, bersungguh-sungguh dari hati untuk cari redho Allah & doa & yakin Allah akan beri zuriat dari 'hubungan' ini.TIAP-TIAP KALI BUKAN PADA WAKTU SUBUR SAHAJA. Sungguh kita tidak tahu, bila Allah mengatakan 'kun faya kun..'

14) Usah 'bersama' dalam keadaan tidak ada semangat atau bersama dalam keadaan putus asa dan anggap kita takkan dapat anak pun sebab dah banyak kali cuba..Allah bertindak mengikut sangkaan hambanya..begitu kita sangka, begitulah hasilnya. Teruskan mencipta sangkaan-sangkaan yang baik

15) Untuk seorang isteri, berbahagialah kerana isteri-isteri Nabi juga tidak memberikan Rasulullah ank kecuali Saidatina Khadijah & Mariah.

16) Jangan salah menyalahkan pasangan. Jika kita mahu hidup dengannya, teruskan dengan redho, hormati & sayangi dia. Jika tidak mahu lagi bersama, kita berbincang & cari jalan yang disepakati.

17) Banyakkan istighfar dan melakukan solat taubat kerana dengan taubat, Allah ampunkan dosa kita , angkat darjat kita dan luaskan rezeki kita

18) Banyakkan sedekah kerana dengan sedekah menyucikan jasad dan hati dan membuka luas ruang-ruang rezeki yang tidak disangka-disangka

19) Puji Allah sentiasa & syukur banyak-banyak kerana tidak diberikan anak pada waktu ini
Syukur bererti kita menerima dengan lapang dada, kita senyum dan rasa bahagia kerana kita tahu Allah memperlakukan kita dengan sangat baik

20) Suami & isteri kena satu fikir. Tiap kali bangun pagi, sama-sama ucapkan, "kita akan dapat anak kandung tahun depan 2014" .Ucap tiap-tiap hari dengan tarik nafas, senyum dan yakin

21) Tuliskan di atas kertas besar dan lekat pada dinding atau mana-mana kawasan yang senang untuk kita lihat -tulis "kami akan dapat anak kandung pada tahun 2014". "saya akan hamil pada 2014" atau apa sahaja ayat pendek yang TIAP-TIAP HARI mata kita boleh melihat, mulut kita boleh menyebut, telinga kita boleh mendengar, masuk dalam otak kita, sampai pada hati kita dan semua kenyataan-kenyataan itu akan diproses dalam sistem badan kita

22) Konsisten makan makananan sunnah, madu, kurma, susu, kismis, buah tin,minyak zaitun, dan tiap kali makan, niatkan "kami(suami isteri) makan ikut apa yang nabi makan, tolonglah ya allah berkati makanan ini dan hasilkanlah darinya pada tubuh kami zuriat yang soleh dan solehah"

23) Jumpa doktor dan ikut nasihat doktor sungguh-sungguh bukan separuh jalan atau ala kadar

24) Jangan kedekut keluarkan duit untuk perbelanjaan rawatan

25) Mohon mak ayah dan adik-beradik konsisten buatkan solat hajat untuk kita. Seluruh ahli keluarga kena sepakat & rajin

26) Suami isteri buat solat taubat & solat hajat tiap-tiap hari jangan tinggal termasuk membaca yassin

27) Suami Isteri baca tiap hari surah Ibrahim ayat 40, surah furqan ayat 74 dan surah al-anbiyak 89 (rujuk tafsirnya sekali)

28) Tinggalkan semua kemaksiatan dan siap sedia sentiasa kerana bila-bila masa kita akan jadi ibu & ayah! :))

SELAMAT MENJADI IBU & AYAH BILA TIBA MASANYA~ SENYUM SELALU HIDUP INI INDAH!!!

****Orang sekeliling sibuk bertanya, dan telinga kita panas dan hati tersinggung. Untuk semua yang bernama masyarakat, pernah atau tidak kita mendoakan golongan ini untuk Allah kurniakan mereka zuriat atau kita hanya tahu mendesak dengan soalan. Sungguh kita melukakan hati mereka, Allah lebih-lebih lagi akan melukakan hati kita~



TAMBAHAN: Pernah seorang makcik ni, ketika anak sulungnya hampir berkahwin beberapa tahun yang lalu, dia mengadu, 'makcik tak sedia lagi nak timang cucu, makcik tak sedia lagi nak jadi tok, makcik muda lagi"- selepas anak sulungnya kahwin bertahun-tahun, tidak dapat anak walaupun adik-adiknya kahwin dan semua dikurniakan ank...ibu-ibu dan ayah2 tolong check perkataan jgn smpai jadi satu doa tanpa sedar & anak-anak tolong jumpa mak ayah risik-risik bertanya kalau-kalau pernah menyebut perkataan seumpama ini. Jika mungkin mak ayah kita dah terlupa atau menafikan, maka minta sahaja mereka sebut, " ya allah aku redho ankku ini diberikan zuriat dan aku mahu menjadi nenek/tok/opah kepada anak yg dikandungnya nanti...tolong ya Allah..."

Full edit blog untuk Aznita


terima kasih kepada Aznita kerana sudi menempah full edit blog dari saya

beliau meminta full edit blog untuk 2 buah blog beliau.

1 blog bussiness dan 1 lagi blog personal

jom kite terjah blog beliau






terimakasih sekali lagi kepada awak..

semoga awak berpuas hati dengan hasil kerja saya ini.Kalau sudi tempahlah lagi

# mood:sedih

Jul 19, 2013

doodle untuk sufiana



# buat sufiana

terima kasih daun keladi


Jul 18, 2013

LUAHAN:Nukilan Dayana


copy paste!!
"Sucinya aku, kau miliki ketika di Makkah Hebatnya dia, kau sembunyikan ketika di Thailand "

Sungguh ! Beratnya memegang kasih dan cinta pada seorg suami ! Berdoa agar jodoh dia mmg milik aku seorang smpai mati dan sungguh ..andai jodoh dia tetap ada bersama org lain , aku akan terima dgn terbuka dan terus kuat mcm yg mami lakukan !!

Percaya pada jodoh ! Percaya pada ketentuan ! Menangis air mata darah pon kalau takdir dah begitu..kita ada dua pilihan, terima atau menarik diri !!!

Tak usah bicara tentang payung emas
Kerana
Aku belum layak iktiraf diri sesuci khadijah atau fatimah

Tak usah bicara tentang zuriat
Kerana
Aku bukan Allah...mudah menyebut kun fa ya kun...

Tak usah bicara tentang setia
Kerana
Aku pasti kau tahu aku bukan perempuan jalanan

Tak usah bicara tentang tanggungjwb
Kerana
Aku tahu kau lebih arif tentang itu

Tak usah bicara tentang kesempurnaan
Kerana
Aku terima kekurangan kau kerana Allah

Tak usah bicara tentang dia
Kerana
Aku diasingkan darimu kerana dia

Sucinya aku, kau miliki ketika di Makkah
Hebatnya dia, kau sembunyikan ketika di Thailand..

Berhenti beralasan ini semua jodoh ketentuan Allah...
Kerana satu dunia tahu
Hanya itu lah jawapan mudah utk lepaskan kekhilafan yg disengajakan...

#Masalahnya betul ke ashraf muslim kahwin lain?
wallahualam..
moga Dayana tabah hadapi semua ini


SUBHANALLAH :Lunak..Bacaan Surah Qaf dari anak Muda

                                



Subhanallah..
bacaan Surah Qaf ,dari seorang budak muda yang hensemm.

ق وَالْقُرْآنِ الْمَجِيدِ
[1]Qaaf. Demi Al-Quran yang melimpah-limpah kemuliaan dan kebaikannya (bahawa sesungguhnya Muhammad adalah Rasul yang diutus memberi peringatan dan amaran).

بَلْ عَجِبُوا أَن جَاءهُمْ مُنذِرٌ مِّنْهُمْ فَقَالَ الْكَافِرُونَ هَذَا شَيْءٌ عَجِيبٌ
[2](Kaum musyrik Makkah bukan sahaja mengingkari kerasulannya) bahkan mereka merasa hairan kerana datang kepada mereka, dari kalangan mereka sendiri, seorang Rasul pemberi peringatan dan amaran (mengenai perkara hidup semula sesudah mati); lalu orang-orang yang kafir itu berkata: “Ini adalah satu perkara yang menakjubkan!

أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَاباً ذَلِكَ رَجْعٌ بَعِيدٌ
[3]“Adakah (kita akan kembali hidup) sesudah kita mati dan menjadi tanah? Itu adalah cara kembali yang jauh (dari kemungkinan, kerana jasad yang telah hancur tidak dapat diketahui lagi)”.

قَدْ عَلِمْنَا مَا تَنقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ وَعِندَنَا كِتَابٌ حَفِيظٌ
[4](Apa yang mereka katakan itu tidaklah benar, kerana) Kami sedia mengetahui apa yang dimakan oleh bumi sedikit demi sedikit dari (tubuh orang mati) mereka, serta ada di sisi Kami sebuah Kitab yang menyimpan (catitan segala perkara yang berlaku).

بَلْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءهُمْ فَهُمْ فِي أَمْرٍ مَّرِيجٍ

[5](Mereka tidak mahu berfikir betul) bahkan mereka (terburu-buru) mendustakan kebenaran apabila sahaja sampainya kepada mereka; oleh sebab itu, mereka berada dalam keadaan yang serba kacau.

أَفَلَمْ يَنظُرُوا إِلَى السَّمَاء فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِن فُرُوجٍ
[6](Kalaulah mereka menyangka Kami tidak berkuasa mengembalikan mereka hidup semula) maka tidakkah mereka memandang ke langit yang ada di sebelah atas mereka (dengan tidak bertiang) bagaimana Kami membinanya (dengan rapi) serta Kami menghiasinya (dengan bintang-bintang), dan dengan keadaan tidak ada padanya retak-renggang? -

وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ
[7]Dan juga (keadaan) bumi ini, (bagaimana) Kami bentangkan dia sebagai hamparan, dan Kami letakkan padanya gunung-ganang yang terdiri kukuh, serta Kami tumbuhkan padanya pelbagai jenis tanaman yang indah subur?

تَبْصِرَةً وَذِكْرَى لِكُلِّ عَبْدٍ مُّنِيبٍ
[8](Kami adakan semuanya itu) untuk menjadi perhatian dan peringatan, (yang menunjukkan jalan kebenaran), kepada tiap-tiap seorang hamba Allah yang mahu kembali kepadaNya (dengan taat dan berbakti).

وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُّبَارَكاً فَأَنبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ وَحَبَّ الْحَصِيدِ
[9]Dan juga Kami telah menurunkan dari langit air (hujan) yang banyak faedahnya, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu pokok-pokok tanaman (buah-buahan) dan biji-bijian yang dituai;

وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ لَّهَا طَلْعٌ نَّضِيدٌ
[10]Serta pohon-pohon kurma yang tinggi menjulang, yang mengeluarkan mayang, berlapis-lapis, lagi lebat putiknya;

رِزْقاً لِّلْعِبَادِ وَأَحْيَيْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّيْتاً كَذَلِكَ الْخُرُوجُ
[11](Semuanya itu) sebagai rezeki bagi hamba-hamba Kami. Dan lagi Kami telah hidupkan dengan air itu bumi yang mati; demikianlah pula keadaan keluarnya (orang-orang yang mati dari kubur setelah dibangkitkan hidup semula).

Surah Qaf : ayat 1 - 11

#muhasabah

Jul 17, 2013

I LOVE GIVEAWAY by www.nisakay.com



klik banner

MUHASABAH:Ada lagi yang lebih susah


Jika saat ini kite meraskan bahawa kite lah insan paling malang tapi ada lagi yang lebih jauh menderita dari kite.
Sangat menyentuh hati dan perasaan pabila kanak-kanak yang tidak mengerti apa-apa terpaksa belajar untuk hidup susah dan kelaparan sepanjang hari.Boleh dikatakan mereka seolah berpuasa sepanjang tahun.Nah!kite yang hanya berpuasa pada bulan Ramadhan pun dah rasa berat..inikan mereka yang diuji dengan kelaparan malah kebuluran .Allahhu..
Bukan mereka sahaja yang diuji malah kite juga turut diuji iaitu samada kite sudi untuk menolong atau hanya ishk..ishkk..kesian nya mereka (tanpa kite berbuat sesuatu kepada mereka)

marilah kite menyumbang walaupun sedikit ..dan tidak perlu kite mengatakan tunggu aku kaya nanti baru aku derma lah.(buang sikap demikian kerana mengikut sabda Nabi Muhammad saw>>

Dari Anas bin Malik , ia berkata : Rasulullah SAW bersabda “ Hendaklah kalian bersedekah, kerana sesungguhnya sedekah itu merupakan tirai penyelamat kalian dari api neraka .”
 Hikmah bersedekah:

Dari Amr bin Auf, ia berkata : Rasulullah SAW bersabda “ Sesungguhnya sedekah seorang Muslim itu akan memanjang umurnya; dan mencegah dirinya dari kematian yang buruk; serta Allah jadikan dia sebagai penghapus dosa, kesombongan dan keangkuhan .” ( HR Thabrani )

Besarnya ganjaran bagi orang yang suke bersedekah:

Sehubungan dengan itu, “Al-Yateem Sponsorshipadalah satu program yang membolehkan anda untuk membantu anak yatim bagi mendapat masa depan yang lebih sempurna.

jom muhasabah diri sat>>


kite perlu bersyukur dengan apa yang kite ada sekarang.

 Mari lah kite mebantu mereka yang memerlukan

LAWAK:REAKSI SHEIKH TUNISIA (SHEIKH FARID )

korang tengok video nie


walaupun tak setuju dengan prank yg di kenakan pada Sheikh ini dan dilihat agak melampau.Tapi apa yg nk di kongsikan, lihatlah ketenangan yg ada pada sheikh ni tika mana gempabumi(prank) dikenakan pada Sheikh. Mulut Sheikh tidak lekang berdoa,berzikir,berselawat ke atas baginda dan bermunajat pada Allah s.w.t , bahkan dia cuba menyelamatkan dan menenangkan orang2 yag berada berdekatan. membuatkan kita rasa sungguh terharu.harap kita mencotohi Sheikh.

MUHASABAH:Sabarlah duhai hati




#Allah pemberi rezeki TEPAT pada masanya

Jul 16, 2013

MUHASABAH:tiada yang mustahil




#tiada alasan untuk kite lakukan kebaikan di saat kita diuji kesusahan.
Allah sentiasa bersama kite:D

salam ramadhan 

Jul 15, 2013

GA Ramadhan Raya by Emas Putih


Hadiah
Top Referral - RM50
84 Hadiah untuk dimenangi

Tarikh Mula 10 Julai 2013- 24 Julai 2013 (11:59pm)


Giveaway Topup Ramadhan fyapelangi.com


KLIK BANNER DAN SIAP. 
HANYA UNTUK 7 HARI !

JOM JOIN BERAMAI - RAMAI !


Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim, yang maknanya :
" Apabila datangnya Ramadhan nescaya dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan diikat syaitan-syaitan ".

Salam Ramadhan Kareem :)

Double Trouble Giveaway 2013 by Syan Punya Belog & SyahirahFS



Di Sponsor oleh : 



 ++100 HADIAH UNTUK DIMENANGI!!

Tarikh tutup : 22 Julai 2013 ( 20 hari SAHAJA)

Full edit blog Hannan

alhamdulilah..berjaya juga aku siapkan blog dari Hannan.

beliau minta doodle berpurdah dan dihias dengan warna pink
harapan:semoga hannan suke dengan perubahan blog beliau

jom tengok

Full edit blog Haneeza


edit blog kali ini dari haneeza

InsyaAllah harap2 haneeza suka akan perubahan pada blog beliau.

beliau minta warna pink terang dan purple di terapkan dalam blog beliau.dan doodle perempuan sedang termenung

:) 

jom semua terjah beliau >>

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Designed by Beautifully Chaotic