Mar 6, 2016

Siapa kita


 

Tak semua orang sukakan kite

Even kita tak buat apa-apapun akan ada juga suara2 sumbang..
Belum lagi kalau kite buat sesuatu perkara yang salah kan.
Maklumlah manusia..kita juga kadang tak terlepas dari berperasaan begitu kepada orang lain.
Sendiri mahu ingat..

Ok post kali ini adalah lebih kepada luahan dan muhasabah diri saya sendiri.
Sebenarnya sejak kerja ini saya mula kenal macam2 karenah manusia.Ada yang baik dan ada yang sebaliknya.Maksudnya tu..ada yang positif dan ada yang negatif.Penyakit yang suka bawa cerite keburukan orang lain.

Memang kite ni tak sempurna.Normal bila kita tengok ada orang buat salah.Tapi,bile tengok orang lain buat salah,terus kite judge!Kita seolah tak nampak yang kita juga banyak dosa dan paling kejam kita terus menghukum.Alangkah beruntungnya...kita buat salah tapi Allah masih mahu tutup keaiban kita.

✔Kita tidak akan dapat membersihkan jiwa selagi kita melihat keburukan dalam diri orang lain.
✔ Salah satu cara Allah memberi kebaikan pada seseorang ialah bila dia melihat kesilapan diri dan melihat kebaikan orang lain.
✔Manusia paling malang ialah manusia yang melihat kebaikan diri dan merasa diri sudah baik dan melihat keburukkan orang lain serta sentiasa merasa lebih baik dari orang lain.

~Prof Dr. Muhaya~

Inilah sikap kita sekarang nie.Bukan saya nak tunding jari kepada sesiapa ..tetapi sekadar peringatan balik untuk diri saya,Hidup kita ni tak lama..tapi kenapa kita selalu melakukan perkara2 yang langsung tak memberi saham kepada akhirat kita nanti.

Soalnya:Boleh kah kite hidup terus berlapang dada dan berprasangka baik sesama kita?
Firman Allah Taala (yang bermaksud): “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan, kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari keaiban orang lain dan janganlah kamu mengumpat akan setengahnya yang lain”. [Al-Hujurat: 12].
 Ayat ini menunjukkan perintah supaya menjaga kehormatan orang muslim dengan sebaiknya kerana ianya didahului dengan tegahan daripada bercakap tentangnya dengan sangkaan. Kalau orang yang berprasangka mengatakan: ‘Saya akan kaji dan selidik’! Katakanlah kepada mereka: “Janganlah kamu mencari-cari keaiban orang lain”. Jika mereka berkata: ‘Saya telah pastikannya dengan tidak mencari keaiban’. Katakanlah: “Janganlah kamu mengumpat di antara satu sama lain”

Banyak kan muhasabah diri,beristighar dan memohon perlindungan kepada Allah dari sebarang penyakit hati.
Mahu kah kite menjadi orang yang sentiasa memberi kebaikan?
Mudah jer..sebenanrya.Sentiasa tersenyum dan berikan aura yang positif.InsyaAllah anda akan lebih disukai dan di sayangi.Tidak sekadar di bumi..insyaAllah di langit ..turut mendoakan.

"Bila kita sibuk dengan kebaikan, kita takkan anda masa untuk lakukan keburukan"
                       

Punca utama kenapa kite selalu rasa ada masalah dengan manusia?
Semak..dulu hubungan kita dengan Allah.

dan sebenarnya kite nie jarang sangat nak bersyukur.
Buktinya?
Bila kita melihat kejayaan orang lain..kita iri.
Bila kita melihat kesusahan orang lain..kita gembira


Jika adalah sikap ini pada kita sekarang..lebih baik kita jauhi dan beristighar lah.Cegah sebelum parah.

2 comments:

  1. Betul...tidak semua orang suka kita....yang paling sakit didepan suka dibelakang kita dialah yang berusaha bersungguh sungguh jatuhkan kita...lepastu tiada rasa bersalah..

    ReplyDelete
  2. smg kite dijauhkan dr berperangai begini kan

    ReplyDelete

Follow me

Hai.!Saya Jia.

Saya mengambil tempahan full edit blog; ☑personal dan ☑business. ➹Nak yang responsive template blog; insyaAllah boleh request Harga? Yang pastinya mampu milik dan berpatutan. Email: ✉najiahshaharain@gmail.com Whatsapp: ✆0174428730 ☂Untuk review produk boleh email sy :najiahshaharain@gmail.com

Followers